Thursday, August 13, 2009

Ramadhan is just around da corner, dowh!



Tanggal Khamis, 22 Syaaban 1430H

Hari ini saya masih di rumah, masih dalam proses recovery@healing daripada demam dan  batuk yang tidak tentu (kejap up, kejap down). Batuk ini semakin teruk sejak ke General Hospital, KL pada Senin yang lalu. Walaupun result ujian darah bebas dari H1n1, denggi dan lain2 penyakit, badan masih lagi lembik sikit. Di tambah lagi dengan kurang selera makan.

Semuga keuzuran diambang Ramadhan ini kurniaan Allah untuk menyiapkan diri saya bagi menghadapi bulan spesial ni. Awal2 lagi dah disekat nafsu dimana waktu2 sakit ni mana mampu nak buat yang bukan2 sekaligus menguatkan ketahanan spiritual. Lebih2 lagi saya memohon diampunkan dosa2 sedari ramadhan yang lalu, jumaat yang lalu, diantara solat liwa waktu yang lalu.

Di repot dari Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda;

" Shalat yang lima waktu, Jumaat ke Jumaat,  dan Ramadhan ke Ramadhan berikutnya menghapuskan kesalahan-kesalahan yang terdapat diantara masing-masing selama kesalahan besar dijauhi"

(Riwayat Muslim)

Lagi, diriwayatkan daripada Ahmad dan Nasa'i (dinilai Hasan), baginda Muhammad SAW bersabda ketika datang Ramadhan;

"Pada bulan itu ditutup pintu-pintu neraka,
 dibuka pintu-pintu syurga,
dan dibelenggu setan-setan,
Dan malaikat menyeru; Hai pecinta kebaikan, bergembiralah!
Dan hai pecinta kejahatan, berhentilah!"

Diri ini menghitung2 akan dosa2 diantara ramadhan yang lalu. Bahkan, dikira celaka juga, kalau2 quality iman diri menjadi lebih teruk berbanding ramadhan sebelum2 nya. Astaghfirullah al-azhim...

Dikala syurga sedang mempromosi OPEN HOUSE nya, disaat neraka ditutup operasinya, malah penghasut di JEL dengan rantaian, memberi ruang bersendirian dengan ruh untuk bermujahadah melawan nafsu angker yang keseorangan. Alangkah luasnya, RAHMAT ALLAH bagi kita.
 
Bulan ini juga merupakan peluang bagi para oportunis kebaikan yang sentiasa menunggu2 dan mengira2 apa2 lagi yang boleh ditambah sebagai AMAL sepanjang Ramadhan.

Peluang juga, bagi para ma'asi (pelaku maksiat) untuk MC dari benda2 kekejian yang menguliti diri. Berdasarkan hadis diatas, 'berhentilah' untuk 'pecinta kejahatan' itu sepertinya sangat lembut, penuh dengan kasihNYA untuk hamba yang lalai agar tidak melepaskan waktu keemasan untuk mengatakan sepenuh jiwa ungkapan Ibrahim a.s yang penuh bererti dalam surah Al-Mumtahanah, ayat 4;
 
" ...Sesungguhnya Aku berlepas diri dari kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah, kami mengingkari kekafiran mu, dan telah ada antara kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja,..." 

Ya menyatakan permusuhan dan kebencian terhadap perlakuan keji dan turut kepada pelakunya (dalam erti bersahabat,  menjadikan sebagai teman) , tetapi masih lagi dalam nuansa untuk mengajak kepada perubahan.

Bayangkan, baju melayu untuk Aidilfitri sudah ditempah. Rata2 kedai jahit sudah mula berhenti menambah tempahan disebabkan longgokan kain2. Pasar atau bazaar Ramadhan sudah mula berpesta, menyahut pembeli. Dikala kurma yang bermacam2 brand memenuhi segenap ruang kaunter kedai. Para pengusaha bas dan lain2 pengangkutan awam telah memperhebatkan perkhidmatan balik kampung. Ditambah lagi dengan pengumuman pihak berkuasa akan halnya larangan beroperasi terhadap bas yang melebihi usia 15 tahun, sebagai langkah mencegah kemalangan jalanraya di musim perayaan.

Apakah sensor kau tak sensitif?

Ramadhan is just around the corner!

2 comments:

ii said...

salam, moga sembuh segera utk menyambut Ramadhan

Anonymous said...

Salam..penulisan yg bagus..keep writing dude for ur gudness here and there after...it has msg to alll the readers..:-)